18 lipca 2022

SEO i SEM – co to jest?

Jak pozycjonować stronę to pytanie które powinna zadać sobie każda osoba posiadająca stronę internetową powinna posiadać również podstawową wiedzę o pozycjonowaniu. Jest to szansa na pozyskanie darmowego ruchu z wyszukiwarek internetowych. Aktualnie w wielu branżach nie jest łatwo przebić się na pierwszą stronę wyszukiwań ale z pewnością można zwiększyć swoją widoczność i uzyskać darmowe wejścia na stronę.

Czym jest SEO i SEM?

SEO i SEM są coraz bardziej powszechnymi narzędziami. Używa się ich do promowania stron internetowych. Na wstępie warto również zaznaczyć że pojęcia te określają działania w obrębie marketingu internetowego.

SEO = Search Engine Optimization (często określane jako pozycjonowanie),
SEM = SEO + PPC (PPC oznacza pay per click czyli płatność z kliknięcie).

SEM – Search Engine Marketing

SEM czyli marketing w wyszukiwarkach. Jest to ogół działań mających na celu podnieść pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach (naturalnych jak i płatnych). W tym celu wykorzystuje się odpowiednio dobrane frazy i słowa kluczowe. Marketing w wyszukiwarkach to między innymi: kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie, optymalizacja strony www.

Z powyższej definicji jasno wynika iż SEM jest pojęciem o wiele szerszym od SEO. SEM to całościowy proces marketingowy mający na celu pozyskanie jak największej liczby odwiedzin strony.

Słowa kluczowe

  • Słowo kluczowe – np. „Fryzjer Warszawa”. Jest to fraza wpisywane w wyszukiwarce Google przez użytkownika. Jeżeli na Twojej stronie znajduje się taka fraza kluczowa jest szansa że pojawisz się tej osobie w wynikach wyszukiwań,
  • Słowa kluczowe z długim ogonem (long tail) – to rodzaj zapytań do wyszukiwarki, które mają co najmniej trzy lub więcej słów w wyrażeniu,
  • Słowa kluczowe z krótkim ogonem (short tail) – analogicznie to rodzaj zapytań do wyszukiwarek. które mają mniej niż trzy słowa w wyrażeniu.

Jak pewnie się domyślasz frazy long tail to bardziej konkretne zapytania. Jest ich zdecydowanie mniej niż zapytań short tail ale wykorzystując je na swojej stronie masz szansę że będą zdecydowanie lepiej konwertowały.

  • frazy long tail – mało wyświetleń, wysoki poziom konwersji,
  • frazy short tail – dużo wyświetleń, niski poziom konwersji.

Planer słów kluczowych

Frazy kluczowe warto sprawdzić w planerze słów kluczowych. Łatwo można sprawdzić czy dane frazy są wyszukiwane, jak mocna jest konkurencja na dane słowo kluczowe i wiele innych przydatnych informacji. Warto przygotować listę 5-10 słów kluczowych z długi i krótkim ogonem i skupić się na nich.

Wróć do bloga